15 jan. 2014

Intertextuell omtolkning - Otur av August Strindberg



Otur 

Jag tycker att Strindbergs Otur målar upp en bild av en relation där de båda parternas föreställningar om vad ett äktenskap är och ska vara inte stämmer överens. Jag tror inte att jag tolkar texten precis så som Strindberg själv ville att den skulle ses, men det är ju så intressant att en relationsnovell skriven för över 100 år sedan fortfarande kan kännas så aktuell. Så klart är det vissa bitar som känns lite föråldrade, men själva kärnan tycker jag kan diskuteras utifrån dagens perspektiv också. Vad innebär det att välja tvåsamheten? Går det att bestämma över sitt eget liv om man väljer att dela det med någon annan (och så barn på det)? Ska man anpassa sig, vem ska anpassa sig och hur länge ska man hålla på att kompromissa? Hur påverkas andra människor av relationer i deras omgivning? Listan på frågeställningar kan göras hur lång som helst tycker jag. Och så går det naturligtvis inte att undvika att ägna en tanke åt dåtida och nutida könsroller heller. Hur mycket finns fortfarande kvar och hur mycket har det egentligen förändrats?
Jag har valt att skriva min version av texten utifrån barnets perspektiv när barnet blivit (nästan) vuxen och även om ett barn inte alltid får så mycket om sina föräldrars relation berättat för sig, så är det ju ändå det som lever närmast och kan se mest. I den här novellen har ju också barnet den största rollen eftersom det är barnet som ökar hustruns frånvaro och distans till sin man samtidigt som det är barnet som håller ihop dem.

5 kommentarer: